Je thuiswerkplek inrichten

Nu we vrijwel allemaal vaak thuiswerken en dat waarschijnlijk veel zullen blijven doen, is het natuurlijk super belangrijk om van jouw thuiswerkplek een fijne plek te maken. Want jij bent er waarschijnlijk ook wel klaar mee om aan de eettafel te zitten of in een hoekje op die rommelige kamer? Of wil je juist je werkkamer pimpen met kleuren die ook nog eens positieve invloed hebben op je werk en humeur?

In dit blog deel ik tips & inspiratie om een fijne thuiswerkplek te maken. Inmiddels heb ik als interieurstyliste al honderden mensen mogen helpen met het inrichten van hun huis en bij een aantal van hen ook de thuiswerkplek. Mijn tips lees je in dit blog!

Het krijgen van goed interieuradvies aan huis voelt misschien als een hele grote stap, maar het kan je ontzettend veel voordelen opleveren en bovendien tijd en geld besparen. 

Styling22-thuiswerkplek-interieuradvies-woonkamer-Nijmegen

Waar kun jíj je thuiswerkplek inrichten?

 

Niet iedereen heeft de luxe om een eigen, afgesloten werkplek in huis te creëren dus moet je soms creatief denken. Waar in huis is er wat ruimte te maken? Wat heb je minimaal nodig aan werkruimte en welke sfeer wil je creëren?

Soms kun je in je huis ruimte vinden op een “gekke plek”: op een overloop op zolder, onder de trap, wel of niet in een kast, op je slaapkamer of in een doorloop van de ene naar de andere kamer. Soms moet je even anders denken, of zul je wat moeten schuiven, maar het is zo fijn wanneer je een eigen werkplek gecreëerd hebt. Zo hoef je niet iedere keer voor iedere maaltijd je spullen op te ruimen en staan er geen computerschermen op je eettafel. En kun je je werkleven beter scheiden van je privé leven!

Styling22-interieur-thuiswerken-bureau-op-slaapkamer-Nijmegen
Styling22-interieur-thuiswerken-op slaapkamer-bij-raam
Sketchup-doodle4

Thuis werken in een eigen werkkamer?

 

Wanneer je een hele kamer over hebt in huis, kun je die natuurlijk zo luxe en comfortabel inrichten als je zelf wilt. Je hebt de mogelijkheid om een groter bureau te plaatsen, opbergruimte en evt nog een fijne stoel voor het denk- en leeswerk. Zo’n eigen ruimte in huis biedt uiteraard het grote voordeel dat je je even helemaal af kunt sluiten van de andere personen in huis. Je kunt dan beter je focus houden, je wordt niet snel afgeleid en je kunt “meters maken”. Wanneer je je eigen fijne sfeertje creëert, met de kleuren die jij fijn en inspirerend vindt, is het thuiswerken is echt geen straf.

 

Ik heb zelf de luxe om mijn interieurstudio aan huis te hebben, zelfs met een eigen ingang voor mijn klanten en een eigen pantry en toilet. Dit was een droom van mij, toen ik mijn eigen bedrijf startte. Ik wilde tussen de bezoekjes aan mijn klanten door, thuiswerken en al mijn stalen en spullen op een vaste plek hebben.

Sketchup-doodle4

Niet iedereen hoeft een eigen ingang voor klanten, dat besef ik. Maar een eigen kamer, waar je een deur, of schuifdeuren, kunt dichttrekken, is ook al fijn. Mijn klanten kiezen er steeds vaker voor om een slaapkamer om te bouwen tot werkplek wanneer kinderen uit huis zijn, of soms is er nog een rommelkamertje die leeggeruimd wordt, zodat er een bureau in past met een fijne stoel. Ook wordt er bij de bouw van een nieuw huis al steevast rekening gehouden met een extra ruimte bij de woonkamer of keuken. Bij nieuwbouw kun je vaak nog creatief schuiven met extra muurtjes… ik weet er wel raad mee;-) 

 

8 tips om jouw thuiswerkplek mooi in te richten

 

Tip 1: Begin met de ideale indeling van je ruimte

Of je nou een aparte kamer hebt om in te richten als werkkamer, of je wilt een stuk van je woonkamer, woonkeuken, slaapkamer, logeerkamer of bergkast opofferen om er een werkplek te maken. Je moet altijd beginnen bij de basis: de indeling. Daarvoor moet je weten wat de maten van de ruimte zijn en wat de maten zijn van je spullen die je er in wilt zetten. Het handigste is het om dit op schaal te tekenen, dan zie je al gauw of het past. Let op: je hebt ook ruimte nodig om te bewegen om de meubels heen. Ik zie vaak dat mensen dat vergeten als ze zelf een plattegrond maken. Je moet bijv. je stoel uit kunnen schuiven en dus niet te dicht tegen een muur zitten.

 

Tip 2. Wat voor werkruimte heb je nodig?

Denk aan de minimale afmeting van je werkblad, zodat je fijn thuis kunt werken aan de ruimte die je werk met zich mee brengt. Kun je misschien een oude eettafel hergebruiken? (Let op: soms is het dan nodig om de poten iets in te korten, i.v.m. de juiste werkhouding) Ga je voor een groot werkblad of juist zo klein mogelijk? En kies je voor een simpele plank op schragen of wil je een maatwerk tafel?

Ik heb in mijn interieurstudio een ronde tafel op maat laten maken, met daarbij een kastje die zorgt voor de verbinding aan de muur, handig ivm snoeren en mijn werkspullen. Eerder had ik in mijn studio in Nijmegen ook een grote maatwerktafel, met een aparte vorm. Veel ruimte op het blad (voor bouwtekeningen etc) en aan één kant een ronde, smallere vorm, zodat we er makkelijk omheen konden lopen.

Ik hou van ronde vormen  en van maatwerk. Maatwerk sluit altijd net wat beter aan op de bestaande vormen / bouw waardoor je ook de kleinste en onhandige plekken, goed en praktisch ingericht krijgt.

Tip 3. Kies een goede bureaustoel

 

Op een stoel moet je langere tijd achter elkaar fijn kunnen werken, zonder last van je rug te krijgen, of van je arm (wanneer de verhouding tussen zithoogte en tafelhoogte niet goed is).

Ik heb deze van Ikea, van leer, verstelbaar en zelfs met mijn hernia-rug, zit ie heel goed. Ik snap dat je een mooie stoel wilt, want het oog wil ook wat, haha, I get it! Maar… denk aan je rug! Ik heb zelf een fikse hernia gehad een paar jaar geleden, daardoor kon ik nergens goed zitten. Uiteindelijk, na een operatie en een hoop ellende was ik bereid om een dure ergonomische bureaustoel te kopen (= lelijk…)

Maar terwijl ik voor mijn zoon bij IKEA rondliep voor zijn bureaustoel, ben ik daar eens gaan testen. En ik vond een aparte bureaustoel (in 2019 vond men ‘m nog wat suf of te apart, nu wil iedereen die hippe stoel van mij ook hebben;-)) met een heerlijke zit en verstelbare onderdelen.

Een goede stoel hoeft niet duur en ook niet lelijk te zijn. Je hebt tegenwoordig best wat keus in de goede, fijne bureaustoelen. Deze van IKEA blijkt nu steeds overal uitverkocht te zijn. Echt een topper dus. Hij is er ook in zwart met cognac.

Sketchup-doodle4

Tip 4. Denk aan bergruimte

Om fijn thuis te werken en je eigen administratie te kunnen doen, is het handig om genoeg bergruimte te hebben. Een laag dressoir of een hoge boekenkast, net wat je mooi en praktisch vindt. Ik zou zeker kijken naar wat je echt allemaal in die ruimte wilt plaatsen. Dus ga eerst daar eens kritisch over nadenken, kijk waar nu je spullen voor je administratie liggen, kan een deel al weg? 

Ik vind veel lades heel fijn, maar die heb ik dan ook echt nodig voor al mijn stalen van verf, behang, stof, etc. Ik vond mijn oude werkplaatskast bij de Broccanterie in Elst. Ik vind het altijd wel leuk om oude authentieke elementen in je huis / werkplek toe te voegen voor extra sfeer. (zie foto hierboven)

Een kamer ensuite met kastruimte is erg handig. Je kunt voor wat privacy/ rust de deuren dicht doen. Maar als je de boekenschappen liever een beetje wilt stylen, dan is een extra opbergruimte handig. Kijk hier naar de op maat gemaakte ruimte naast de ensuite kasten. Niet opvallend, wel heel praktisch.

Stalen deuren zijn helemaal van nu, ook hiermee kun je eenvoudig een ruimte in huis bestempelen als werkplek. Je zit echter wel in het zicht van je (kleine) kinderen, en die houden niet echt rekening met je werktijden…

Styling22-interieur-werkplek-bij-woonkamer-verborgen-kast-naast-kamer-en-suite
Styling22-thuiswerkplek-stalen-deuren-Apeldoorn

Tip 5. Welke sfeer wil je in je werkplek aan huis?

Ik neem aan dat het anders mag dan je op kantoor gewend bent;-) Heb je een geheel eigen ruimte, dan is het fijn om die met de kleuren en sfeer in te richten waar je echt blij van wordt: je gaat er immers best wat tijd doorbrengen, dus dat moet ook goed voelen. Ik zie nog te vaak zielige bureautjes tegen een witte muur in een rommelkamertje… dat kan anders! Omring je met planten als je daarvan houdt: die zuiveren de lucht, geven je meer zuurstof en zorgen ook voor een betere concentratie. En daarnaast staat het gezellig en huiselijk.

 

Tip 6. Welke kleur is goed voor je werkkamer?

Tja, welke kleur goed is, is ook heel persoonlijk. Het hangt ook van je werk af. Moet je creatief werk doen of ben je met cijfers bezig? Moet je veel lezen voor je werk of juist veel vergaderen in Zoom

Ik ben er hoe dan ook voorstander van, dat je van je eigen gevoel uitgaat. Hou je van oranje: pas dat toe. Het stimuleert je activiteit en het zorgt voor een positieve vibe. Er zijn natuurlijk vele gradaties van oranje: van heel fel en alarmerend naar pastelachtig zalm of terracotta bruin-oranje.

 

Let vooral op waar je de kleur gebruikt: tegenover je werkplek waar je steeds tegenaan kijkt? Of juist achter je, als achtergrond van je Zoomsessies? Combineer je favoriete kleur met een goede basiskleur… En dat hoeft niet wit te zijn, dat kan juist ook een zachte zandkleur, een grijswit of een greige zijn. 

Extra tips:

  • Let op het wegwerken van de snoeren… dat was bij deze klant nog niet gedaan.
  • Een scheidingswandje tussen de tv-hoek en de werkhoek is nog handiger wanneer je er een haaks wandje maakt. Hierachter staat bijvoorbeeldd de printer… mooi uit het zicht. De tv hangt hier een stukje “in” de muur. Maatwerk!
  • Hiernaast zie je een kleurenpalet. Wil je meer kleurenpaletten zien, die ik gemaakt heb? kijk dan op mijn pinterestbord
Styling22-kleurenpalet-thuiswerken-oranje-terra-neutraal

Veel toegepaste kleuren in werkkamers

 

Wit: een frisse kleur, maar het wekt verder weinig emotie op. Alleen maar witte muren om je heen is weinig inspirerend en sfeervol. En iedere kleur die je met wit combineert, komt hierdoor veel sterker over. Het lijkt feller en intenser. Dat is een keuze, natuurlijk. Maar het is fijner voor het oog als je het combineert met een zachte kleur, grijswit of greige.

Blauw: een hele goede kleur in een werkkamer, het bevordert de productiviteit en concentratie en het geeft een gevoel van rust.

Groen: Zorgt ook voor rust, balans en het werkt ontspannend. Heel handig dus om deze kleur toe te voegen aan je werkplek door planten te plaatsen, of om een muur(tje) in een groene tint te schilderen bij een fijne fauteuil, waar je tussen het werken door even te rust komt.

 

En verder: leef je uit, het is immers jouw werkplek! Misschien wil je wel een mooi behang plaatsen, waar je van geniet. Of je wilt een wand met houten panelen of met leuke tegeltjes. Waar jij blij van wordt… doe het gewoon.

Wanneer je een werkhoekje in een andere ruimte moet maken, omdat je geen kamer over hebt, dan moet je wel meer rekening houden met de sfeer die je al in huis hebt. Dus maak die werkhoek niet opeens heel anders, maar laat ‘m een beetje blenden met de rest van de ruimte. Al is het natuurlijk wel leuk om er een accent aan te geven, omdat het wel echt een andere functie heeft dan de rest van de ruimte. 

Tip 7. Zorg voor goede werkverlichting

Niets is zo irritant als te weinig goede verlichting. Het is ook erg vermoeiend voor je ogen. Tegenwoordig is er zoveel keuze in goede en mooie armaturen, maar het gaat echt om je lichtbron. Handig is het wanneer je kunt dimmen, zoals bijvoorbeeld de Philips Hue lichtbronnen die je van feller werklicht (voor meer focus) naar sfeervol warm licht kunt zetten. Handig als je werkplek in de huiskamer is.

Wat ook handig is: een verplaatsbaar snoerloos lampje die je met een usb kunt opladen en dus even bij je werkplek kunt plaatsen, wanneer je dat nodig hebt.

Een simpele bureaulamp is natuurlijk ook altijd goed. Soms minder “stylish verantwoord” al zijn de ontwikkelingen daarin ook al ver gevorderd: ze worden steeds mooier, kleurrijker en stijlvoller. 

Verder zou ik ook zorgen voor een goede basisverlichting en wat sfeerverlichting, maar dat hangt af van de grootte van je werkruimte en hoeveel “hoekjes” je hierin hebt.

 

Tip 8. Combineer functionaliteit met decoratie

Om je werk handig te organiseren kun je aan de muur bijvoorbeeld de stijlvolle borden van DockFour hangen. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden, kleuren en functies te bedenken. Je kunt je werkkamer er niet alleen wat functioneler mee maken, maar vooral ook sfeervoller. Eventueel kun je er eigen foto’s in verwerken. Ik heb zelf bijv. een magneetbord, een bord met tijdschriftenhouders en een schap. Maar er zijn ook panelen die goed zijn voor de akoestiek, of een paneel waar bijv. ook een klok in zit. Zo breng je handige functies op een stijlvolle manier bij elkaar.

4 extra tips voor een goede workflow in huis

Muziek

Ik werk heel fijn met wat playlists op spotify, bijvoorbeeld “maximum concentration”. Het is bewezen dat wanneer je naar bepaalde muziek luistert, je brein beter functioneert… mooi meegenomen toch? Het is meestal geen “meezing-muziek” dus vaak onbekende nummers met een bepaalde beat of sommige mensen zetten een bepaald nummer constant op repeat, zodat ze wel wat horen, maar niet meer afgeleid worden door de tekst of de melodie omdat ze die wel kennen. Bij mij werkt het al als een soort Pavlov-reactie: ik zet de muziek aan en ik ga!

 

Goede koffie of thee

Op je werk heb je meestal niet de lekkerste koffie, maar thuis kun je ‘m helemaal maken zoals je het zelf wilt. Ik maak er altijd even een momentje van. Een mooi kopje of beker maakt het momentje nog leuker. 😉

Frisse lucht en aan niets denken

Goede ventilatie en het liefst daglicht werkt het prettigst. Dus als het kan, zorg dat er af en toe even gelucht wordt, of ga zelf even “luchten” buiten, met de hond, of gewoon alleen met je gedachten. Maar heb je daar de tijd niet voor? Zorg dan dat je een paar keer per dag 5 minuten brain-pauze neemt: Even je hoofd leegmaken, nergens aan denken en weer opladen. Dat doe je door even naar buiten te staren… nergens aan denken, je gedachten laten afdwalen. Dit zorgt ervoor dat je daarna weer helemaal in focus kunt werken. Probeer het maar.

Plannen en je eraan houden

Mijn grootste uitdaging. Waarom? Ik heb op de een of andere manier altijd te weinig uren op een dag. Mijn werkdag vliegt voorbij. Het scheelt dat ik ook alleen maar werk doe wat ik leuk vind, namelijk het inrichten van interieurs, dat scheelt. Maar alsnog, ik heb de mooie planner gekocht en een paar notitieboeken.

Ik heb namelijk constant allerlei ideeën die door mijn hoofd gaan en ik vind schrijven, het liefst met vulpen en in een mooi boekje, heel fijn om mijn gedachten te ordenen.

Welke tip(s) ga jij toepassen voor het opnieuw inrichten van je werkplek?

Of heb je zelf nog tips? Laat het weten in een reactie, ik ben benieuwd!

0 reacties

Ik heb nu ook zin om te beginnen…

Sketchup-doodle4

Wil jij weten wat Styling22 voor jou kan betekenen?

Bekijk deze pagina voor een overzicht van de verschillende pakketten en prijzen!

Wil jij meer informatie of een kennismaking aanvragen?

Vul direct het contact formulier in. Ik neem dan z.s.m. contact met je op. Hopelijk tot snel!

What they say!

“Mandy heeft ons ontzettend goed geholpen om van een nieuw te bouwen huis een thuis te maken. Vanaf het begin met alleen een tekening in de hand gingen we in gesprek. Hoe doe je dit? was onze vraag, indeling van de huiskamer, keuken, materialen, kleur keuze, lichtplan enz. En dat voor het hele huis.

Na ons eerste gesprek was het voor ons duidelijk met Mandy gaan we verder. Je kon goed luisteren nam de tijd om te onderzoeken wat willen we zelf. En kwam aanvullend met goede en soms spannende ideeën en gaf ons de tijd om beslissingen te nemen. Je bent betrokken , eerlijk en praktisch.

Waar we vooral blij mee zijn is de afstemming van de kleurkeuzes muren, gordijnen, materiaal t/m de meubels. Met een mix van oud en nieuw. De Basis. Het eind resultaat mag er zijn, wij hadden dit zelf zo zonder jou hulp niet bereikt. Mandy, bedankt voor het mooie resultaat ben nog elke dag blij als ik thuis kom, dat we jou hebben gevraagd.” A. uit Velp

Styling22

Volger 22
6662 VK Elst

06 24 66 57 15
Mandy@styling22.nl

Lid-van-BNS-Crisp

Werkgebied ca 80 km
rondom Elst en ca 40 km rondom Zandvoort

Rekeningnummer
NL22 KNAB 0256 4678 97

KvK: 60089490
BTW: NL001883522B95

Contact

Spreek ik je snel?


    Ja, ik geef hier toestemming voor

    * Ik sla jouw informatie op, zodat ik een passende reactie terug kan sturen. Bekijk voor meer informatie over de bewaartermijn en specifieke doelen hiervan in de privacyverklaring.